Biztosítási költségek: Amit mindenkinek tudnia kell

TÁRGYALÁSAINK SORÁN, NEM EGYSZER SZEMBESÜLÜNK AZZAL, HOGY AZ ÜGYFELET MEGLEPIK A KÖLTSÉGEK. PEDIG VANNAK, HISZEN A BIZTOSÍTÓ SEM SZERETETSZOLGÁLAT, BIZONY NEKI IS VANNAK KÖLTSÉGEIK. A TELJESSÉG IGÉNYE NÉLKÜL, PÉLDÁUL AZ IRODA FENNTARTÁSA, A DOLGOZÓK BÉRE ÉS A TANÁCSADÓ JUTALÉKA.
A piacon több fajta pénzintézettel találkozhatunk és ezeknek a működése természetesen eltérő. Ilyenkor jönnek azok a fránya költségek.Összességében elmondható az, hogy egy biztosító költségeket alkalmaz, és azt el kell fogadni - milyen szép világ is lenne, ha mindenki beszerzési áron kereskedne, hiszen akkor mindenki ingyen dolgozna és csereberélnénk a javainkat.
Amennyiben kíváncsi vagy, hogyan működik egy megtakarítás, mit is jelentenek pontosan a költségek, vedd fel velünk a kapcsolatot az alábbi gombra kattintva!
Kapcsolatfelvétel
Ezek a költségek nem csak egy biztosítónál vannak, hanem mindenhol. Amikor elmegyünk a boltba kenyeret venni, bizony egy része annak is a költségeket fedezi, hiszen beszerezték valahonnan a kenyeret, valakinek ki kellett pakolni a polcra és valamiből azt az üzletet is fűteni kell, hogy télen ne jeges kenyeret tudjunk csak venni. Természetesen vannak a piacon olyan lehetőségek, melyeknek nincsenek költségei, de a tapasztalat az, hogy azt az ügyfelet, aki valóban szeretne megtakarítani, végül nem zavarja a költség vagy legalábbis tudomásul veszi. Hiszen, mégis csak lesz vele egy ember, aki végig kíséri az ő szerződését. Már, ha lesz…
Van olyan biztosító, akinek több ügyfélirodája van, ahova bármikor betérhetünk és kisebb fajta igényfelmérés nélkül, az asztal túloldalán ülő hölgy vagy úriember elad nekünk valamit. Úgy igazából sokszor azt se tudjuk mit, mert annak az értékesítőnek nem feltétlen érdeke, hogy jót adjon el. Hiszen ő így is, úgy is megkapja a havi fizetését, ha éppen valamilyen információ lemarad, mehetünk reklamálni, de az se biztos, hogy ő még akkor ott dolgozik.
Telnek az évek, néha jön egy évfordulós levél, vissza kéne küldeni, el kéne olvasni, el is felejtjük, majd 10 év múlva vakarjuk a fejünket, hogy kevesebb van, mint amit befizettünk. Az ügyfelek egy része ilyenkor reklamál, asztalt csapkod, keresi azt, akit okolhat. De vajon ő jól csinált mindent? Mikor megnyugszik – és nem odajut, hogy az összes biztosító lop csal hazudik – akkor leül átnézni a szerződést vagy segítséget kér tőlünk.
Egy befektetési egységhez kötött megtakarítás költségét a legegyszerűbben a TKM tudja megmutatni.
Mi is az a TKM?
Teljes Költségmutató, ami lényegében egy százalékos formában mutatja meg egy biztosítás költségeit, egy típuspéldán keresztül. Ez nagy segítség lehet, azonban sokszor ez is árnyalja a képet. Alapvetően mindegyik megtakarításról elmondható, hogy a legnagyobb költséget az első három évben vonják. Ez minden biztosítónál, sőt minden terméknél más. A termékeknél a tartamtól függ, hogy mekkora költséget vonnak az első három évben. Azok a biztosítók, akik hűségbónuszt ígérnek, általában az első években hatalmas költséggel dolgoznak, akár 70-80%-kal.
Mit jelent ez?
Ha az éves díjunk 1.000.000 Ft, akkor annak a 80%-a költség lesz, tehát befektetésre 200.000 Ft fog kerülni. Persze a biztosító 10, 15 év után egy részét ennek visszaadja, mondjuk 200.000-200.000 Ft-onként. Ami már rég elinflálódott.
Az első három év után, már egy alacsonyabb költséggel megy tovább a szerződés, valahol 0, valahol 3-4%. Aztán ott van az átváltási költség. Befektetési egységhez kötött megtakarításokat, eszközalapokba helyezi az ügyfél. Valahol 7-8, valahol 20-30 eszközalap van. Valahol egyet választhat az ügyfél, valahol porlaszthatja, tehát több eszközalapba is beteheti a pénzét. Ezeket később módosíthatja az ügyfél, de természetesen nem mindegy mennyiért. Valahol már az első átváltásért elkérik az átváltott összeg bizonyos ezrelékét, valahol évente négy alkalommal ingyenes az átváltás. Érdemes ezeket is összehasonlítani, elveszíthetünk pár forintot egy rossz döntésnél.
Aztán ott van az adó. 2023. július 1-je óta, már nem csak kamatadó, hanem szochó is terheli a megtakarításunkat, egy bizonyos ideig, egy bizonyos esetben, de erről egy másik cikkben írunk. Vannak olyan kisebb költségek, amelyek nem számottevők, de azért érdemes egy pillantást vetni rá mielőtt aláírjuk a papírt, mint például díjfizetési mód, gyakoriság változtatása, szerződéskezelési költség, az eszközalapok költsége.
Egy 10-20 éves szerződésnél hatalmas különbségek lehetnek a végén, a költségek miatt, így érdemes szánni rá egy kis időt, hogy melyiket választjuk, hiszen nem mindegy, hogy a legelején, az első három évben 30-15-15% a költség, vagy 80-50-30%. A TKM mutató tud segítség lenni ezeknek az összehasonlításában, de ezeket a számokat hűségbónuszokkal és egyéb megoldásokkal – amelyek semmiképp nem az ügyfél érdekét szolgálják – tudják szépíteni.
Kérjük, értékeld a tartalmat! Válaszd ki és kattints a megfelelő csillagra, hogy segíts minket a fejlődésben. Köszönjük a visszajelzésed!
Babják Gábor
Pénzügyi tanácsadó / Kiemelt vállalati szakértő
Több éve segítek ügyfeleimnek megtalálni a számukra legjobb biztosítási, megtakarítási és befektetési megoldásokat.
Töltse ki bátran a lenti űrlapot, és felvesszük Önnel a kapcsolatot munkanapon 48 órán belül - díjmentesen, kötelezettségek nélkül.
Töltse ki bátran a lenti űrlapot, és felvesszük Önnel a kapcsolatot munkanapon 48 órán belül - díjmentesen, kötelezettségek nélkül.